Nieuwsbrief

Uit Erfgoed Herent

Bekijk hieronder de nieuwsbrieven van de Stuurgroep Erfgoed Herent, met veel informatie en unieke foto's. Klik op de titel om de nieuwsbrief als PDF te bekijken en eventueel te downloaden of af te drukken. Onder elke titel staat een korte opsomming van de inhoud.

De nieuwsbrieven staan gegroepeerd per jaar en per maand, met het meest recente jaar bovenaan.

2024

Beeldverslag van de restauratie van de glasramen van de kerk van Winksele.

2023

Kijkje in 'Verdwenen handelszaken uit Herent', leemgroeven en kareelbakkers.
Uitnodiging presentatie 'Verdwenen handelszaken uit Herent', filmavond 'Veltem-Beisem vroeger!' (Gen. Heemkunde Herent), bouw middelbare school 'Veld'.
Uitnodiging presentatie 'Verdwenen handelszaken uit Herent', verdwenen ambachten, restauratie glasramen kerk Winksele.
Aankondiging 'Verdwenen handelszaken uit Herent', glasramen kerk Winksele, Molenveldgazet, restauratie muur klooster Betlehem.
Open Monumentendag 3 sept. 2023, LDC D'Ontmoeting, wandeling Mollekensberg, leemgroeven en kareelstenen.
Herbestemming kerk Veltem, IJzerenberggroeve en Toverberggroeve, leemgroevenwandeling Mollekensfest 23 aug. 2023, 'Volkswoningbouw' wordt 'Woontrots'.
Antwoord op 'Hoe zagen je huis en buurt er (heel) vroeger uit?', architect Willy Van Der Meeren, aansluiting bij IOED Winar.
Digitalisering beeldmateriaal gemeentelijk archief Herent, HST al 25 jaar, communiebank Onze-Lieve-Vrouwkerk Herent.
Gebouwen met erfgoedwaarde opgelijst, cadeautip: onze publicaties, plaatsing glasramen kerk Winksele.

2022

Werking van de Stuurgroep Erfgoed Herent, project 'Verdwenen handelszaken', herbestemming kerk Veltem, 'uit de oude doos', samenwerking met 'Genootschap voor Heemkunde Herent, toetreding Herent tot ERF (Erfgoedstichting Vlaams-Brabant.
Project 'Verdwenen handelszaken', Herent in vogelperspectief, publicaties Bijzondere gebouwen in Herent I en II, Activiteitenverslag 2021, toponymie Herent, 'uit de oude doos'.
Restauratie kerk Winksele, tweede fase, project 'Verdwenen handelszaken', vakantiewerking van 'Sport- en Ontspanningscentrum' 1976 naar 'Helse Heuvels' 2022.
Herbestemmming oude rijkswachtkazerne Veltem, publicaties Kapelletjes in Groot-Herent en Straatnamen in de gemeente Herent.
Aanleg autosnelweg A2 (nu E314) in Kareelveld.
Wandeling 'In de voetsporen van Pastoor De Clerck': kerk, Veltem en Beisem in de 18de eeuw, kerk, klooster, school, pastorie, kapel Onze Lieve Vrouw ter Koorts.
Project 'Verdwenen handelszaken' en overige werking: Mechelsesteenweg in tijdsbeelden, 'In de voetsporen van pastoor De Clerck', leemafgravingen en kareelbakkers, erfgoedwandelingen, publicaties Welluidend erfgoed en De vlucht uit Parijs.
Presentatie van de eerste versie van de website, restauratie tuinmuur en kapel van Betlehem in de Sint-Jozefsdreef.