Publicaties

Uit Erfgoed Herent
VERS VAN DE PERS: Verdwenen handelszaken uit Herent

De nieuwe publicatie van de Stuurgroep Erfgoed, verschenen in april 2023, biedt met 560 foto's en uitgebreide informatie over 290 handelszaken een overzicht van de verdwenen detailhandel in de kernen van Herent, een nostalgische wandeling langs het winkel- en cafélandschap van vroeger. Een koopje, 304 bladzijden voor amper 22€!

Het boek is te koop aan het onthaal van De Kouter (Het Huis van de Gemeente, Spoorwegstraat 6, Herent).

Deze pagina biedt een overzicht van publicaties over de geschiedenis en het erfgoed van Herent, van de Stuurgroep Erfgoed Herent en van anderen, aangevuld met een overzicht van publicaties per deelonderwerp.

Binnen elke sectie staan de publicaties alfabetisch per auteur(s) en vervolgens chronologisch gerangschikt.

Stuurgroep Erfgoed Herent

Alle publicaties zijn nog verkrijgbaar en kunnen aan de hieronder vermelde prijs gekocht worden bij het onthaal van De Kouter (Het Huis van de Gemeente, Spoorwegstraat 6, Herent). Meer info: stuurgroeperfgoedherent@gmail.com.

Klik op de naam van de publicatie voor meer informatie.

Publicaties door anderen

Heemkunde Herent

Het driemaandelijks tijdschrift De Heembode (zie index van verschenen artikels sinds 1985), de jaarlijkse fotowandkalender op groot formaat en de boeken:

  • Tonny D’Havé (1981): 70 Jaar Trouw en Moed, 171 blz.
  • Paulette De Coninck & Henri Vannoppen (2006): Chaos en orde in Herent en Kortenberg – Een verhaal van officieren, “champetters”, “gendarmen”, politie en 5 jaar Politieraad HerKo, 144 blz., 106 ill.
  • Marcel Piot: (2003) De Geschiedenis van Herent - Van prehistorie tot 21ste eeuw, 894 blz., 620 ill.
  • Marcel Piot i.s.m. Stefaan Top (1983): Beschrijvende inventaris van het Herents parochiearchief, 42 blz.
  • Jean Rans: (1990) N.V. Umafo. Bloei en teloorgang van een ijzergieterij (1924-1979), 144 blz.
  • Stefaan Top (1980): Enkele aspecten van het kaarsengietersbedrijf, 23 blz.
  • Stefaan Top (1981): Ontstaan en evolutie van Clock-o-Matic, een Herentse kleine onderneming, 171 blz.
  • Stefaan Top (1983): Kerkschatten uit de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Herent
  • Stefaan Top (1983): Liber Amicorum Jules Cuypers, Pastoor-Deken van Herent (1958-1983), 55 blz.
  • Stefaan Top (1984): 100 Jaar kleuter- en lager onderwijs te Herent (1883-1983), 99 blz.
  • Paul Edward Van Eycken (1833-1927) (1982, herdruk 2000): Uit Herents verleden, manuscript met aantekeningen van Rolf Falter, 202 blz.
  • Julien Vandensande (1984): De geschiedenis van het Duigemhof en de windmolen. De familie van Herent, 111 blz.

Voor meer info over de publicaties van Heemkunde Herent en om te bestellen, zie hier.

Onroerend Erfgoed Vlaanderen

Anderen

Publicaties per deelonderwerp