Tentoonstellingen

Uit Erfgoed Herent

Deze webpagina biedt een overzicht van de tentoonstellingen doorheen de jaren georganiseerd door de Stuurgroep Erfgoed Herent, in chronologische volgorde met de meest recente bovenaan. In de meeste gevallen kan de catalogus als pdf-bestand bekeken en gedownload worden (eerste regel, net onder de titel).

2018: Beisem door de lens van Frans Dewinter

De Melkerij, Kerkstraat 22a, Veltem-­‐Beisem, 14-16 september 2018 - Catalogus (2,7 MB)

Tentoonstelling met een selectie foto’s van de jaren 1950-1970 uit het fotoarchief van Frans Dewinter (1926-2008), ondergebracht in een aantal thema’s:

  • Het leven in het dorp
  • Het leven op het land
  • De natuur
  • Het kerkelijk leven (processies)
  • De Sint-Michielskerk
  • Gebouwen en dorpszichten (erfgoed)
  • Het schoolleven
  • Bezoek Koningin Elisabeth aan het Militair Kerkhof
  • Intrede van Roger De Vleeschouwer in de orde der Minderbroeders
  • Een “handelsfoor” te Veltem

De getoonde foto’s werden, op enkele uitzonderingen na, gedigitaliseerd vanaf de oorspronkelijke negatieven of diapositieven, en kregen zo een tweede leven.

2017: Herent op oude kaarten

GC De Wildeman/Oud Gemeentehuis, Schoolstraat 15/Wilselsesteenweg 28, Herent: 8-13 september 2017 - Catalogus (915 kB)

Een tentoonstelling over oude kaarten of kopieën ervan waarop de gemeente Herent of een deel ervan voorkomt. Deze kaarten komen in hoofdzaak uit het eigen archief van de Stuurgroep of van de leden. De grote afdruk van de Ferrariskaart werd ter beschikking gesteld door het Genootschap voor Heemkunde van Herent.

Zie ook Herent op kaart!

2012: Herentse kapellen

GC De Wildeman/Oud Gemeentehuis, Schoolstraat 15/Wilselsesteenweg 28, Herent: 26-29 april 2012 - Catalogus (1,99 MB)

Iedereen weet er wel eentje staan, een oud kapelletje op de hoek van de straat, met vaak een brandende kaars, een ruiker bloemen, een rozenkrans… Soms een beetje bouwvallig, soms nog onderhouden door een vrome buurvrouw of buurman, getuigen van een volkse devotie, vroeger vaak de vaste stopplaats van een lokale processie ...

De werkgroep Erfgoed startte in 2010 met een uitgebreid onderzoek naar wat er nog overblijft van deze oude getuigen van onze Vlaamse eredienst. Het werd een interessante zoektocht, met veel opzoekingswerk in boeken en documenten over Herent, Veltem en Winksele.

Ook dankzij babbels met de buren en 'peters' en 'meters' die deze kapelletjes onderhouden, werd heel wat informatie verzameld. Uiteindelijk werden een 30-tal gebouwtjes geselecteerd, gefotografeerd en beschreven in de catalogus van de tentoonstelling (hierboven te downloaden).

Zie ook

2010: Kerkelijk erfgoed

Onze-Lieve-Vrouwkerk, Onze-Lieve-Vrouwplein, Herent, 10-19 september 2010 - Catalogus (94,71 MB)